12 Ιανουαρίου 2015

ΠΟΤΕ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΟΙ ΕΠΟΧΕΣ?

Πότε αλλάζουν οι εποχές?
πολλοί πιστεύουν οτι οι αναβάτες και οι επιτυχίες τους αλλάζουν την κάθε εποχή .
Η κυριαρχία των Bartali,Coppi, Anquetil  ,Merckx , Hinault, Indurain,   Armstrong,Cipollini,Contador, και πολλών άλλων πέραν του ταλέντου τους θα ήταν η ίδια αν δεν είχε την βοήθεια της τεχνολογίας?
Διαβάζουμε ή ακούμε στις συζητήσεις μας ,ή εποχή του  Merckx,ή η δεκαετία κυριαρχίας του  Armstrong, που σημαίνει την διαρκή και παρατεταμένη επιτυχία κάποιου πρωταθλητή. Ομως συνήθως η επιτυχία αυτή καθορίζεται απο ενα συνδυασμό παραγόντων πέραν του φυσικού ταλέντου του κάθε ποδηλάτη.
Η αλήθεια είναι οτι κάθε μεγάλος αθλητής που ξεπερνάει τις 2 συνεχόμενες σαιζόν επιτυχιών , αρχίζει να μπαίνει στο πάνθεον των πρωταθλητών.Ομως πέραν των επιτυχιών του και της εξωτερικής βοήθειας άλλων παραγόντων όπως η εξέλιξη της προπονητικής, των εργομετρικών,των αεροδυναμικών συρράγγων, του εξοπλισμού, ένα ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΟ ΡΟΛΟ παίζει η ανάπτυξη της τεχνολογίας των υλικών.
Ατσάλι,αλουμίνιο,τιτάνιο, κάρμπον στους σκελετούς και στα εξαρτήματα, μια διαρκής εξέλιξη και ψάξιμο απο τους κατασκευαστές μας κάνουν και μας να ακολουθούμε τις εξελίξεις και να παρακολουθούμε με αγωνία.
Ομως αν προσεκτικά μελετήσει κανείς τις μεγάλες αλλαγές στην ποδηλασία τις έφεραν οι αλλαγές που έγιναν στην μετάδοση.
Η μεταφορά της δύναμης του ποδηλάτη γίνεται μέσω της πεταλιέρας στο πίσω γρανάζι. Ετσι απλά πρωτόγονα,  ρεαλιστικά 2 γρανάζια μια αλυσίδα...

Σκέψου....απλά....δύναμη ποδιών..............αλυσίδα..................γρανάζι..............

δαγκώνεις το τιμόνι κοκκινίζεις , λαχανιάζεις ,τα δίνεις όλα .....οτι έχεις και δεν έχεις.....δεν σε νοιάζει τίποτα....ούτε αν λαστιχάρει το πλαίσιο ,αν οι τροχοί σου είναι σιδερένιοι, μόνο φουσκωμένα λάστιχα  και έφυγες....

οι Μεγάλες αλλαγές έγιναν την εποχή που άλλαζαν τα πατήματα.Με αυτά προσαρμόζεται και η τάση της ποδηλασίας,ανεξάρτητα απο τον πάνω στο ποδήλατο είμαι εγώ ή εσύ ή ο Ullrich...
Οταν ο Γύρος Γαλλίας επέμενε στα θεωρητικά χαρακτηριστικά περί αθλήματος ,να απαγορεύει τις ταχύτητες στα ποδήλατα μέχρι λίγο πριν τον 2 ΠΠ, οι κατασκευαστές είχαν φτάσει στο να φτιάχνουν τροχό με 2 ή 3 ταχύτητες, με την συνοδεία ανάλογων σαζμάν.Στα σαζμάν κυριαρχούσαν πολλές τάσεις...Osgear, Simplex, Campagnolo Gran sport.
1937.H πρώτη επανάσταση.Ο Γύρος Γαλλίας επιτρέπει τις ταχύτητες ή επικράτηση του super champion "Osgear" συστήματος  που φέρνει τις μεγάλες αλλαγές στους χρόνους και στην σχεδίαση του Γύρου.

1947  Ο  Jean Robic νίκησε τον Γύρο Γαλλίας χρησιμοποιώντας ένα Simplex rear derailleur.  

Helyett Speciale

Μετά  ακολούθησε η εποχή των Bartali-Coppi με την Campagnolo... 
 
1946 H Campagnolo παρουσιάζει το Cambio Corsa όπου επηρεάστηκε σχεδιαστικά απο την Nivex 




1951 H Campagnolo πατεντάρει το παραλληλόγραμμο σαζμάν....
 Eπίσης στον δισκοβραχίονα με  151mm BCD(bolt-circle diameter)τα δόντια ήταν 47 το μικρό και 52 το μεγάλο. Bέβαια υπήρχε και κιτ προσθήκης ενός τρίτου γραναζιού μπροστά,για τις πολύ μεγάλες αναβάσεις.






 θέλετε και άλλες ιδέες ? 65 χρόνια ή βασική ιδέα ακόμη κρατάει γερά....

Δεκαετία 60.Η πλειοψηφία των ποδηλατών χρησιμοποιούν  στον πίσω τροχό τέσσερα ή πέντε γρανάζια.
Εμπρός αλλάζει το γρανάζι με την πλειοψηφία να χρησιμοποιεί 44 δόντια . 
Δεκαετία 70. Η πλειοψηφία των ποδηλατών χρησιμοποιούν  στον πίσω τροχό με έξι γρανάζια.

Βγαίνει νέος δισκοβραχίονας με 144 mm  BCD(bolt-circle diameter) και μπορεί να μπεί 42 δόντια γρανάζι.



Η SHIMANO στην πρώτη γενιά  DURA ACE χρησιμοποιεί 135mm  BCD(bolt-circle diameter)
και μπορεί να μπεί 39 αρι γρανάζι.





και άλλες αλλαγές?

1990:H ανακάλυψη του Mountain bike.Eφερε τις μεγάλες αλλαγές που επηρέασαν και την ποδηλασία δρόμου. Απο τα γρανάζια που έκαναν ευκολότερη την ζωή του ποδηλάτη,την δεύτερη επανάσταση στις πωλήσεις, έως την ανακάλυψη βουνών μονοπατιών που μόνο με ορειβασία μπορούσες να γνωρίσεις.
Η βάση όμως της ποδηλασίας δρόμου παραμένει η ίδια 65 χρόνια τώρα.Τι πιο διαχρονικό.
Κάρμπον-αλουμίνιο -ατσάλι στον σκελετό?
Αδιάφορο...όταν γυρνάς τα πεντάλ !!!


το ερώτημα βέβαια είναι τι επιτρέπει η U.C.I. και τι απαγορεύει?  Αυτό καθορίζει και τα πράγματα,γιατί θα μπορούσα να αναφέρω και τα αεροδυναμικά ποδήλατα της δεκαετίας του 1980, τους μικρούς ή μεγάλους τροχούς ,τις αερόμπαρες , τα ποδήλατα της Lotus ,Corima κλπ.
Eπι της ουσίας όμως ,τίποτα κοσμογονικό δεν έχει αλλάξει στην βασική σχεδίαση της μετάδοσης της κίνησης..
Τα συστήματα εσωτερικών ταχυτήτων ή το σύστημα Rohlof...δεν έχει εφαρμοστεί ικανοποιητικά σε αγώνες , και απαιτούν εξειδικευμένο σέρβις καθότι είναι πολύπλοκα...

Η συζήτηση μπορεί να συνεχιστεί......
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: